RIJDERSINSTRUCTIE RIO Cursus Digitale Rijders Instructie 1 / 25 Wat is de toegestane snelheid op de toegangsweg en de paddocks? Stapvoets 80 km/u 50 km/u 30 km/u 2 / 25 Wat betekent de gezwaaide ‘gele’ vlag Iemand wil je inhalen. Niet inhalen. Gevaarlijke situatie: niet inhalen en snelheid aanpassen. Let op! 3 / 25 Wat doe je bij het zien van de ‘paarse’ Code 60 vlag? Doorrijden en opletten. Stoppen in de pits. Terug zwaaien. Laten afzakken tot 60 km/h, niet remmen en afstand houden tot de voorganger. Niet inhalen. 4 / 25 Wat betekent de ‘rode’ vlag? Er is een ongeval. Zeer langzaam doorrijden, rechts houden, niet inhalen en de aanwijzingen van de officials opvolgen. Ga de pitstraat in. De baan is erg heet. Hard remmen en stoppen. 5 / 25 Wat betekent de ‘groene’ vlag op post na de gele vlag? Niet inhalen. Als je de groene vlag voorbij bent, mag je weer op het gas, het baanvak is veilig. Je doet het goed! Alles is weer opgeruimd. 6 / 25 Wat betekent de gezwaaide vlag geel/ rood gestreept’? Niet inhalen. Het is erg warm. Gladde baan: Direct gevaar. Snelheid aanpassen (kan olie zijn, zand, grind, regen, etc.) Pas op: dieren op de baan. 7 / 25 Wat doe je bij het zien van de zwarte vlag met jouw rijdersnummer? Je hebt wat fout gedaan. De volgende keer mag je gratis vrijrijden. Stoppen! Ronde afmaken, de pitstraat in en melden bij de evenement-/ wedstrijdleiding. 8 / 25 Wat doe je bij het zien van de zwarte vlag met een oranje schijf? De baan vrijmaken! Zo snel mogelijk van de baan gaan op een veilige plaats.Technisch probleem (olie?) laten controleren door baanpost-bemanning of Marshal. Je hebt gewonnen! De laatste ronde 9 / 25 Wat doe je bij het zien van een gezwaaide zwart/wit geblokte vlag op het rechte einde? Niet meer inhalen. Einde sessie. Rustig ronde afmaken, (afkoelronde) niet inhalen, pitstraat in. Naar huis gaan. De laatste ronde nog even flink gasgeven. 10 / 25 Waar moet je op letten als je de baan oprijdt nadat je je verremt hebt? Alleen de baan op als het veilig kan. Motoren op de baan hebben voorrang. Je afmelden bij de baanpost. Dat er niets van je motor gekomen is. Dat je motor nog goed remt. 11 / 25 Wat is de max. snelheid in de pitstraat? 20 km/h 30 km/h 100 km/h 50 km/h 12 / 25 Wat is ook een functie van mensen op de baanposten? De baan schoonmaken. Je te helpen als je gevallen bent. De baanposten moeten aan racecontrol doorgeven wanneer een rijder zich niet aan de regels houdt. De baanposten zijn aanspreekpunt voor de vrijrijders langs de baan. 13 / 25 Wat is de belangrijkste functie van de BaanCommissaris op een baanpost? Een rijder die is gevallen helpen. Het opvolgen van wat de Marshal of andere baanpost vraagt. Een bijdrage leveren aan een fijn evenement. De veiligheid van de vrijrijders zoveel mogelijk te garanderen, o.a. door communicatie. 14 / 25 Bij de inschrijving krijg je een gekleurde sticker met een nummer er op. Waarvoor is deze? De kleur staat voor de groep waar je in rijdt. Het nummer is de baanpost die je moet gaan bemensen. De kleur geeft aan wanneer je moet rijden. Het nummer is je startpositie. De sticker geeft aan dat je motor is gekeurd. Het nummer is van de keurmeester. Met de sticker laat je zien dat je betaald hebt. Het nummer is het volgnummer in de administratie. 15 / 25 Wat zeg je als eerste als je een oproep doet met de portofoon? Je stelt je kort voor. Je begint met het noemen van je rijdersnummer. Je geeft direct snel, kort en bondig de situatie weer. Racecontrol hier post [nummer]. 16 / 25 Wat is de rol/functie van de Marshals? De Marshal is een ervaren rijder op het circuit. Je kunt hem de hele sessie volgen. De Marshal is een instructeur om de fijne kneepjes op het circuit te leren. De Marshal is de ‘voorrijder’ tijdens de eerste ronden op het circuit. Een Marhal is een rijdende baancommissaris die, als ogen en oren van de wedstrijdleider, overal bij inzetbaar is. 17 / 25 Met welke kleding mag je op het circuit bij ons vrijrijden? Je bent gekleed in makkelijk zittende kleding die past bij het weertype. Een duur motorrijders pak met goede hoge laarzen. Je bent gekleed met deugdelijke beschermende, lederen motorkleding, die niet overmatig beschadigd is. De handschoenen en laarzen dienen geschikt te zijn voor circuitgebruik. Als het erg warm is mag je met spijkerbroek en hoge sneekers. 18 / 25 Remmen zijn bij het rijden op het circuit heel belangrijk. Wat is de minimale dikte van de remblokken? Remblokken mogen niet piepen. Remblokken zijn van een goed merk en passend voor je motor. Remblokken moeten nieuw zijn. Remblokken moeten meer dan 50% van hun oorspronkelijke dikte hebben. 19 / 25 Wat zijn de geluidseisen van je motor bij het rijden op het circuit? 85 decibel. De uitlaat mag bij de keuring stationair niet te veel geluid maken. Een uitlaat moet gasdicht zijn. Standaard uitlaat of met minder geluid dan standaard. 20 / 25 Wat mag er niet op je motor gemonteerd zijn bij het vrijrijden? Je mag geen route navigatie bij het rijden op het circuit gebruiken. Bij het vrijrijden mogen er geen spiegels op je motor gemonteerd zijn. Aan en/of op de motorfiets mogen zich geen uitstekende en/of niet tot de standaarduitrusting van de motorfiets behorende onderdelen of accessoires. Je motor mag niet zijn voorzien van een automatisch kettingsmeersyteem. 21 / 25 Waar moet je naast voldoende profiel op je banden nog meer opletten? Je verlichting moet zijn voorzien van stickers. Een goed gesmeerde ketting. Er moeten goede ventieldopjes gemonteerd zijn. Voldoende benzine in je tank om extra ronden te rijden. 22 / 25 Wie controleert je motorfiets na een valpartij op het circuit? De keurmeester. De medische dienst. Baanpost en/of Marshal. Een andere rijder. 23 / 25 Waarom keurt de MAC Zandvoort voor het rijden op het circuit je motorfiets? Dan krijg je inzicht in het onderhoud en de staat van je motorfiets. Om te contoleren of je motor wel aan de wettelijke eisen voldoet. Om met elkaar technische informatie uit te wisselen. De eisen aan je motorfiets zijn zwaarder dan op de weg. De belasting is hoger en temperaturen lopen op. 24 / 25 Wat is te strengste verboden tijdens het vrijrijden evenement? Achter elkaar aan te rijden. Eerder naar huis gaan. Gedrag waarmee je jezelf en/of andere in gevaar brengt. Dit geldt ook voor hinderlijk en/of vervelend gedrag. Te veel geluid te maken. 25 / 25 Waarom is na een valpartij een goede controle/keuring door de baanpost van je motor van groot belang? Een rijder wil graag weer snel doorrijden en heeft daardoor mogelijke gebreken of schade niet snel in de gaten. Twee mensen zien meer dan één! Om te kijken of je naar huis kunt. Er kunnen door schade onderdelen van afvallen. Your score is Instructiefilm