RIJDERSINSTRUCTIE RIO Cursus Digitale Rijders Instructie 1 / 25 Wat is de toegestane snelheid op de toegangsweg en de paddocks? 80 km/u Stapvoets 30 km/u 50 km/u 2 / 25 Wat betekent de gezwaaide ‘gele’ vlag Niet inhalen. Let op! Gevaarlijke situatie: niet inhalen en snelheid aanpassen. Iemand wil je inhalen. 3 / 25 Wat doe je bij het zien van de ‘paarse’ Code 60 vlag? Doorrijden en opletten. Laten afzakken tot 60 km/h, niet remmen en afstand houden tot de voorganger. Niet inhalen. Terug zwaaien. Stoppen in de pits. 4 / 25 Wat betekent de ‘rode’ vlag? Hard remmen en stoppen. Er is een ongeval. Zeer langzaam doorrijden, rechts houden, niet inhalen en de aanwijzingen van de officials opvolgen. Ga de pitstraat in. De baan is erg heet. 5 / 25 Wat betekent de ‘groene’ vlag op post na de gele vlag? Alles is weer opgeruimd. Je doet het goed! Als je de groene vlag voorbij bent, mag je weer op het gas, het baanvak is veilig. Niet inhalen. 6 / 25 Wat betekent de gezwaaide vlag geel/ rood gestreept’? Niet inhalen. Het is erg warm. Gladde baan: Direct gevaar. Snelheid aanpassen (kan olie zijn, zand, grind, regen, etc.) Pas op: dieren op de baan. 7 / 25 Wat doe je bij het zien van de zwarte vlag met jouw rijdersnummer? Ronde afmaken, de pitstraat in en melden bij de evenement-/ wedstrijdleiding. Je hebt wat fout gedaan. De volgende keer mag je gratis vrijrijden. Stoppen! 8 / 25 Wat doe je bij het zien van de zwarte vlag met een oranje schijf? De baan vrijmaken! Je hebt gewonnen! De laatste ronde Zo snel mogelijk van de baan gaan op een veilige plaats.Technisch probleem (olie?) laten controleren door baanpost-bemanning of Marshal. 9 / 25 Wat doe je bij het zien van een gezwaaide zwart/wit geblokte vlag op het rechte einde? Naar huis gaan. Einde sessie. Rustig ronde afmaken, (afkoelronde) niet inhalen, pitstraat in. Niet meer inhalen. De laatste ronde nog even flink gasgeven. 10 / 25 Waar moet je op letten als je de baan oprijdt nadat je je verremt hebt? Je afmelden bij de baanpost. Alleen de baan op als het veilig kan. Motoren op de baan hebben voorrang. Dat er niets van je motor gekomen is. Dat je motor nog goed remt. 11 / 25 Wat is de max. snelheid in de pitstraat? 100 km/h 30 km/h 20 km/h 50 km/h 12 / 25 Wat is ook een functie van mensen op de baanposten? De baanposten moeten aan racecontrol doorgeven wanneer een rijder zich niet aan de regels houdt. De baan schoonmaken. Je te helpen als je gevallen bent. De baanposten zijn aanspreekpunt voor de vrijrijders langs de baan. 13 / 25 Wat is de belangrijkste functie van de BaanCommissaris op een baanpost? Het opvolgen van wat de Marshal of andere baanpost vraagt. Een rijder die is gevallen helpen. De veiligheid van de vrijrijders zoveel mogelijk te garanderen, o.a. door communicatie. Een bijdrage leveren aan een fijn evenement. 14 / 25 Bij de inschrijving krijg je een gekleurde sticker met een nummer er op. Waarvoor is deze? Met de sticker laat je zien dat je betaald hebt. Het nummer is het volgnummer in de administratie. De kleur staat voor de groep waar je in rijdt. Het nummer is de baanpost die je moet gaan bemensen. De sticker geeft aan dat je motor is gekeurd. Het nummer is van de keurmeester. De kleur geeft aan wanneer je moet rijden. Het nummer is je startpositie. 15 / 25 Wat zeg je als eerste als je een oproep doet met de portofoon? Je geeft direct snel, kort en bondig de situatie weer. Je stelt je kort voor. Je begint met het noemen van je rijdersnummer. Racecontrol hier post [nummer]. 16 / 25 Wat is de rol/functie van de Marshals? De Marshal is een instructeur om de fijne kneepjes op het circuit te leren. De Marshal is de ‘voorrijder’ tijdens de eerste ronden op het circuit. De Marshal is een ervaren rijder op het circuit. Je kunt hem de hele sessie volgen. Een Marhal is een rijdende baancommissaris die, als ogen en oren van de wedstrijdleider, overal bij inzetbaar is. 17 / 25 Met welke kleding mag je op het circuit bij ons vrijrijden? Je bent gekleed met deugdelijke beschermende, lederen motorkleding, die niet overmatig beschadigd is. De handschoenen en laarzen dienen geschikt te zijn voor circuitgebruik. Als het erg warm is mag je met spijkerbroek en hoge sneekers. Een duur motorrijders pak met goede hoge laarzen. Je bent gekleed in makkelijk zittende kleding die past bij het weertype. 18 / 25 Remmen zijn bij het rijden op het circuit heel belangrijk. Wat is de minimale dikte van de remblokken? Remblokken moeten nieuw zijn. Remblokken moeten meer dan 50% van hun oorspronkelijke dikte hebben. Remblokken mogen niet piepen. Remblokken zijn van een goed merk en passend voor je motor. 19 / 25 Wat zijn de geluidseisen van je motor bij het rijden op het circuit? Standaard uitlaat of met minder geluid dan standaard. De uitlaat mag bij de keuring stationair niet te veel geluid maken. Een uitlaat moet gasdicht zijn. 85 decibel. 20 / 25 Wat mag er niet op je motor gemonteerd zijn bij het vrijrijden? Je motor mag niet zijn voorzien van een automatisch kettingsmeersyteem. Bij het vrijrijden mogen er geen spiegels op je motor gemonteerd zijn. Aan en/of op de motorfiets mogen zich geen uitstekende en/of niet tot de standaarduitrusting van de motorfiets behorende onderdelen of accessoires. Je mag geen route navigatie bij het rijden op het circuit gebruiken. 21 / 25 Waar moet je naast voldoende profiel op je banden nog meer opletten? Een goed gesmeerde ketting. Voldoende benzine in je tank om extra ronden te rijden. Er moeten goede ventieldopjes gemonteerd zijn. Je verlichting moet zijn voorzien van stickers. 22 / 25 Wie controleert je motorfiets na een valpartij op het circuit? De medische dienst. De keurmeester. Baanpost en/of Marshal. Een andere rijder. 23 / 25 Waarom keurt de MAC Zandvoort voor het rijden op het circuit je motorfiets? Om met elkaar technische informatie uit te wisselen. Dan krijg je inzicht in het onderhoud en de staat van je motorfiets. Om te contoleren of je motor wel aan de wettelijke eisen voldoet. De eisen aan je motorfiets zijn zwaarder dan op de weg. De belasting is hoger en temperaturen lopen op. 24 / 25 Wat is te strengste verboden tijdens het vrijrijden evenement? Te veel geluid te maken. Achter elkaar aan te rijden. Eerder naar huis gaan. Gedrag waarmee je jezelf en/of andere in gevaar brengt. Dit geldt ook voor hinderlijk en/of vervelend gedrag. 25 / 25 Waarom is na een valpartij een goede controle/keuring door de baanpost van je motor van groot belang? Om te kijken of je naar huis kunt. Een rijder wil graag weer snel doorrijden en heeft daardoor mogelijke gebreken of schade niet snel in de gaten. Twee mensen zien meer dan één! Er kunnen door schade onderdelen van afvallen. Your score is Instructiefilm